Kurs med mattes hundguru!!!

Hej kära läsare, jag har ju varit lite lat med bloggandet ett tag så nu lämnar jag över till matte

// Bilbo

 
Hej, hej matte här!!!

Bilbo har ju utvecklats något enormt i vår och jag fick verkligen kvitto på att vi har potential att gå ganska långt under förra helgens kurs. I alla fall så siktar vi mot himlen så kanske vi hamnar i trädtopparna nångång =)

 
Vi hade som ju kurs på vårat BHK förra helgen med Gun-Britt Arthursson som instruktör, hon är verkligen min hundguru. Hon är så duktig på att förklara varför man ska göra saker och bete sig på ett visst sätt. Jag får nästan rysningar när jag tänker på vissa hundars positiva förändringar under helgens kurs inkl. min egen Bilbo. Allt handlar om förarens attityd och beteende, är föraren velig så blir ju hunden osäker så det viktigaste vi har fått lära oss i helgen är att gå rak i ryggen, ut med tuttarna (vi var 8 tjejer), tempo, använda oss av blinkers (vara tydlig mot hunden i svängar, halter osv.) samt att ha känslan att det här fixar vi. Det går inte att återge G-Bs filosofi man måste uppleva den.

På söndag eftermiddag arrangerade vi en tävling där varje ekipage körde lydnaden i den klass man tävlar i, Bilbo och jag körde lk. 1 eftersom alla moment inte är klar i appellen. Varje ekipages linförighet och /eller fritt följ filmades, efter tävlingen såg vi filmen och gick igenom varje förare och hund och fick lite tips med oss på vägen. Jag blev gråtfärdig när jag såg mig och Bilbo, ja inte av besvikelse utan tvärtom av ren glädje. Han går så snyggt, alert med svansen i topp, en kontakt som inte är av denna värld och vilka vändningar, oj, oj. Visst är han fortfarande lättstörd, skäller någon hund så visst släpper han kontakten och kan hamna lite bakom nån sekund, men i höstas kunde han ju inte alls koncentrera sig mer en nån sekund överhuvudtaget så det har verkligen gått framåt. Platsliggningen har ju varit ett tröstlöst kapitel i vårat liv, men nu känner jag att snart sitter det också. På ”tävlingen” så tänkte jag att nu jä…r fixar vi det här och körde för första gången i grupp utan lina, YES han låg, han har ju fortfarande lite ”mask i magen och myror i baken” men han kröp inte, vred sig inte ett halvt varv osv.

Vi har redan bokat upp G-B för en uppföljningshelg i september så ni förstår att vi är nöjda med henne. Förhoppningsvis så får jag ha denna underbara instruktör en hel vecka i sommar på boxerlägret så håll tummarna för att det blir en rapportgrupp med G-B.

 
Jag har bestämt mig för att spara tävlingsdebuten tills vi känner oss ordenligt redo, jag är ju borta så mycket nu så våran träning blir lite hattig. Men nu är det bara 4 veckor kvar sen så börjar jag jobba på hemmaplan och då kan vi träna lite mera strukturerat. // Maggan  

Idag skickade jag ut husse för att lägga ett spår till Bilbo, eftersom jag måste tränas i att fullständigt lita till Bilbos förträffliga spårnos så var det ett helt osnittslat spår, ja förutom en startsnittsel då.
Jag och Bilbo for ut till spåret efter ung. en timme, selade på och gjorde som vanligt tog en promenad så att B korsar spåret och han gjorde ett klockrent upptag, sen så tuffar han på i en bra fart. Enligt husse så skulle det finnas 5 apporter + slut men min superkille hittade 6 +slut, ja husse erkände att det kanske faktiskt var 6 apporter =). Så skönt att B tog apporterna direkt och kom till mig för att få kampa, sen är det en annan visa att han mycket motvilligt ger dom till mig. Det var flera terrängbyten och dikethoppningar på spåret vilket både B och jag tycker är kul. På ett ställe efter vi hoppar över ett dike så verkade B få lite problem han slog och slog som att det skulle finnas en apport där men slagen blev större och större och efter ett tag så tar han upp spåret iallafall och kommer snabbt till en apport. När jag berättar det för husse så säger han, Ja det är inte så konstigt det var RÅDJUR där som jag skrämde bort. Tack husse!!!!! 
Men som ni förstår så är jag mycket nöjd efter dagens spår både med B och med mig själv som tillåter B att jobba utan att jag kan styra honom som jag har en tendens att göra på snittslade spår.  // Maggan  

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carina

Hallå i norr!
Nu blir vi avis igen, på era "braiga" kurser.
Här blir det mest träning på hemma plan.
Vad kul att han går så bra din vovve. Kommer ni på kennelträffen, så man får se honom?
Ha det gott!!

2006-05-14 @ 15:04:44
Postat av: Bacco

Va skoj att det går så bra!

kram från oss i Halmstad

Postat av: Lotta & Bacco

Ja, han är jättesöt!!

2006-06-08 @ 22:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback