Moment 22

Den snygge veterinären Johan ringde häromdagen för att ge besked om röntgen och EKG och som vanligt så har man betalat en massa pengar utan att bli nått klokare. Börjar med EKGt då, frekventa vänstersidiga extraslag, blåsljuden är oxå på vänster sida. Men för att klargöra vilket hjärtfel som är bakomliggande så måste det göras ett ultraljud vilket blir i såfall på remiss till Strömsholm. Så då vet jag att det är ett hjärtfel, men inte vad och hur allvarligt.
Röntgen på nacken då! Nacken var inte exakt rak så det gick inte att se om det är ett diskbråck så förslaget från Johan var att åka till Stömsholm och utröna hjärtfelet utifrån det se om det är farligt att söva Bilbo för ny röntgen i Östersund och ev. operation av ett eventuellt diskbråck.
STOPP, STOPP sa jag då! Samtalet fortsätter sedan:
M - då kan ni remittera allt till Strömsholm!
J - men vi kan operera diskbråck här i Östersund?
M - dom har säkert bättre utrustning i Strömsholm, dessutom skulle det behövas ett blodtryck på B och det kan ni inte göra!
J - men våran ortoped är jättebra!
M - men NU gör vi såhär, Bilbo får äta klart sin rimadylkur och får han ont efter den så tar vi nästa steg. Jag måste ju tänka på allt, tänk om han dör ett halvår eller år efter en kostsam och lång rehabiliteringsperiod i njursjukdomen.
J - jo jag förstår din situation, rimadyl är ju dessutom njurtoxiskt i längden. Men du om du väljer att Bilbo ska gå på långtidssmärtlindring så finns andra preparat att prova som inte är njurtoxiskt.
M - tack då hör jag av mig om besvären återkommer efter rimadylkuren
J - Maggan, du ska veta att jag önskar dig lycka till och jag remitterar dig gärna till Strömsholm om du väljer det, vi fixar det oxå om du vill att Bilbo ska gå på smärtlindring så länge det funkar.

Japp så här står vi nu, Bilbo har nyss fyllt fyra år, borde ha sina bästa år framför sig, men, ja vad säger man. Jag vet ju knappt om jag någonsin törs låta han rusa runt i skogen med Yavanna för risken att han han ska få hjärtstopp eller ont i nacken eller nått annat.
Det syns ju inte så mycket av hans sjukdomar, han har bra hull och är fin i pälsen, men helt klart är det en bidragande orsak till hans dåliga kondis och uthållighet. Känns faktiskt hemskt att han fick springa på löpband 3-4 dagar i veckan under flera månader vintern 06-07.
En annan fråga är ju oxå hur långt 40 000 kr i veterinärvård räcker, närmare 5000 kr har jag redan förbrukat den här perioden.
Ja, ja framtiden får väl utvisa vad som händer// Maggan

PS: Ytterligare en tråkig bieffekt av allt det här är att jag totalt tappat sugen att träna Yavanna så hon lär ligga hästlängder efter sina vältränade syskon.

Kommentarer
Postat av: Cina

Usch - inte kul alls ju med samtalet o tankarna kring Bilbo. Jag förstår helt klart att du nu lite tappar lusten till en hel del - sånt här gör ont i själen även på den som läser.

Ta't lugnt bara - var vi än ligger i träning o så med Y-bisarna kan ju kvitta. Veckan i Marma blir nyttig o bra hur som. :) Vi ses

Postat av: GBA

Men jösses amalia !! Kan det bli värre egentligen ? Nånstans känns det som överkurs att utsätta honom och er för Strömsholm = Operation , risker med sövning, hjärtfelet, medeciner som stör ut njurarna än mer o.s.v
Men va fan, dom måste väl ha Ultraljud närmnare än i Strömsholm ?? Finns ju på våran Klinik t.o.m.

Avundas dig INTE Maggan, tuffa tider flr dig, mycket att fundera på och en hel del sorg:(

Ring nån kväll, jag lyssnar gärna på dig.

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback