Lydnadsträning....

är det dax för säger matte. Vi har ju inte tränat just några lydnadsmoment i vinter, det har väl mest varit koncentrations- och störningsträning. Men igår när matte läste brosan Baccos blogg så blev hon vist lite inspirerad och måste gå ut och kolla hur några moment satt efter vintervilan.
 
Linförighet/ fria följet: Jag måste sitta några cm. längre bak, med huvudet i höjd med mattes lår eftersom jag är så startsnabb och hamnar lite för långt fram i början av marchen. Koncentrationen är dålig i början av marchen men förbättras mycket efter ca. 15-30 sec.

Läggandet: Tja matte tyckte det såg snabbt och bra ut, matte säger att hon måste ha någon som står vid sidan och kollar eftersom hon bara tittar rakt fram. Dessutom tyckte matte att det såg ut som jag fällde ned rumpan först, det är ju lite kul eftersom vi har tränat på det inomhus för att jag inte ska förflytta min framåt vid fjärrdirrigering.

Ställandet: Samma där matte tyckte att jag stannade snabbt, men jag vill gärna sätta mig på en gång när matte kommer tillbaka till min sida, så där tränar vi vidare med att matte bara svänger upp vid min sida och kommenderar fot.

Inkallning: Ja vad ska man säga, jag är ju så snabb och använder gärna matte som stoppkloss.Hon är ju inte helt glad i att få bredsidan av 33kg boxer i 180 knyck i låren eller magen. Men men förut var min bromssträcka 20 meter bakom matte så man får väl säga att det går framåt.

I onsdags när vi var på klubben så gjorde vi en platsliggning, matte litar ju inte på mig till fullo och vill absolut inte att jag ska kliva upp och få någon vinst med det, så det är lina som gäller. Matte klickar mig vid platsliggningen vilket har funkat bra faktiskt, jag kan ligga still utan att äta snö, lite måste jag ju titta på dom andra hundarna men så fort jag tittar på matte så kommer ett klick och så kommer matte fram med en godis. Iallafall i onsdags så klev en annan hund upp och ställde sig rakt över hunden som låg bredvid mig, men matte klickade innan jag han märka det och kom och matade mig med en hel näve godis, hon tyckte jag var jätteduktig, ja vadå det är väl inte så svårt att äta godis.

På tal om godis, matte har gjort mitt specialgodis, kokt torkad lever mumsfillibabba, matte brukar göra det vid speciella tillfällen som nu när vi ska på helgkurs nästa helg.

Ja matte och jag vet vad vi har att träna på så får vi väl se när det blir tävlingsdebut// Bilbo på väg mot tävlingskarriär 

  

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vad härligt att jag kan inspirera någon! =)
Tackar så hjärtligt för dina tips ang. tränandet. Pratade med Cina idag och vi har en plan... *hehe* får se hur det går. Ska iväg och träna på klubben nu och testa lite varianter!

Trevlig helg och kram från oss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback